Om klubben

Vi är en relativt liten klubb med cirka 200 medlemmar. I klubben är alla sorters löpare välkomna, oavsett ålder eller om man ser sig själv somnybörjare, som motionär eller som löpare med höga mål eller ambitioner.. Vissa av oss är aktiva och deltar i nästan varje träning och tävling, medan andra sällan tränar eller tävlar. Det är inget krav på att tävla eller delta i andra arrangemang, det viktigaste är att du gillar att springa och träna tillsammans med andra. Vi bryr oss om varandra, både i och utanför löparspåret.

Vi är en kamratförening av motionärer och löpare.

Du är varmt välkommen som medlem!

Uppsala LK är en ideell idrottsföreningFöreningen består av dess medlemmar och all verksamhet i klubben utförs av dess medlemmar för dess medlemmar. I en ideell förening medför medlemskapet ett engagemang, men det är självklart du som medlem som bestämmer hur mycket du kan bidra med efter din förmåga och intresse till vår verksamhet.

Exempelvis att du är med som funktionär vid Kung Björnloppet som är klubbens största arrangemang där många behövs.

Dessutom hjälper du till när det behövs, kanske är du en hejare på att fixa fester så att du kan vara med och arrangera den årliga klubbfesten? Eller du kanske hellre vill hjälpa till med att hålla hemsidan uppdaterad och intressant eller vara med och hantera våra klubbkläder? Det finns många olika uppgifter att hantera i klubben - om vi är många som alla bidrar lite kommer vi kunna upprätthålla dagens verksamhet och dessutom vidareutveckla den.

Klubbkänslan, glädje och stolthet att vara ULK:are är jätteviktig - därför tävlar vi medlemmar alltid i vårt klubblinne, självklart har vi alla klubbjackor så att vi syns på träningar och alldeles speciellt på tävlingar.

Träningar

Klubbens allra viktigaste verksamhet är förstås våra träningar - vi är ju med i klubben för att springa och vill gärna att alla våra medlemmar vartefter förkovrar sig: springer bättre, snabbare, lättare och minskar skaderisken. På våra träningar försöker vi därför utveckla våra deltagares löpteknik utöver alla andra fördelar socialt och trygghetsmässigt att träna tillsammans.

Klubben håller löpträning två gånger i veckan. På tisdagar och torsdagar är det olika former av intervallpass, under rubriken ”Aktiviteter” på webben anges datum, tid och samlingsplats. Under oktober till mars är tisdagsträningarna inomhus på IFU Arena.

Det behövs ingen anmälan till träningarna. Kom när det passar! Och kom gärna och prova på ett pass även om du inte medlem!

Klubben sponsar också löpledarutbildningar, stöttar och sponsrar alla som hjälper till som tränare eller "hjälpledare" på våra träningar så att det vid varje träningstillfälle finns ledare som kan hålla i träningspasset och coacha/leda de som deltar i träningen. En viktig grundregel för alla olika träningar är att vi håller ihop gruppen/grupperna så att ingen blir lämnad ensam samtidigt de som är starkare, snabbare ska få de utmaningar de behöver.

Vi har gemensamma träningar tisdagar och torsdagar.

Förmåner för våra medlemmar

• Som medlem har du 15 % rabatt på Löplabbet i Uppsala.
  • Som medlem får du 20 % rabatt på Runners Store
  • SJ, klubben har 20% rabatt på tränings och tävlingsresor med tåg. - Ring SJ avtals kundservicetel 0771-75 75 55. Ange ditt namn och kod 954795. - Meddela samtidigt Tomas på mail att du reser så får du fakturan till dig. - Du är personligt ansvarig att den betalas.
  •  Som medlem får du 300 kr rabatt på skoinlägg hos Fotkomfort. Beställ tid på fotkomfort.se
  • Som medlem i klubben är man försäkrad via Folksam utifall man drabbas av skada eller olycka under träning eller tävling - maila Kerstin om du skadar dej.)
  • 100% rabatt på startavgifter på DM, Bore Cup och några andra lopp dvs gratis. (ej efteranmälan)
  • SM och Veteran-SM tävlingar (olika distanser, utomhus/inomhus). Klubben betalar en startavgift per dag.(ej efteranmälan)
  • Gratis start i Kung Björn-loppet och andra lopp vi arrangerar - Om man bidragit med någon arbetsuppgift kring loppet -
  • Klubben kan subventionera deltagande i olika tränings- och föreläsningsevenemang.
  • Klubben kan betala hela eller delar av avgifter till tränarkurser.

Medlemskap:

Vi har två medlemskap individuellt medlemskap som kostar 300kr per år och ett familjemedlemskap som kostar 400kr per år.

Tävlingsverksamhet

Vi har medlemmar i alla åldrar, alltifrån ”unga” i tjugofem/trettioårsåldern till lite äldre rutinerade i 60-70 årsåldern. Vi deltar i de flesta sorters tävlingar runt om i Sverige, men även lopp utomlands. Höjdpunkter är kanske Stockholm Marathon, Lidingöloppet, Göteborgsvarvet och Stockholm Halvmarathon.

Som medlem i Uppsala LK kan du delta i tävlingsklasser i sanktionerade lopp eftersom klubben är medlem i Svenska friidrottsförbundet.

En del av våra medlemmar är ofta med på veterantävlingar på DM/SM och EM/VM nivå. På veterantävlingar får man chans att mäta sina krafter i sin åldersgrupp (i regel 5-årsintervaller).

Varje år arrangerar vi en egen tävling, Kung Björn-loppet, ett terränglopp i Hågadalen. Under vintern deltar vi i Bore cup och arrangerar en deltävling. Vi ordnar även klubbinterna tävlingar, löparcuper och träningsläger m.m.

Vi ordnar även klubbinterna tävlingar, löparcuper och träningsläger m.m.